Thuiswerken: mooi, maar is de thuiswerkplek er wel klaar voor?

‘D66 en GroenLinks willen van thuiswerken wettelijk recht maken’ kopt het AD op zaterdag 16 mei. Het is hard gegaan met de thuiswerkplek. Ondernemers die altijd hebben geaarzeld om medewerkers thuis aan de slag te laten gaan, konden door het coronavirus ineens niet anders. En wat blijkt? In veel gevallen is het helemaal geen probleem. Maar voordat het recht in de wet verankerd is, moet er nog veel gebeuren. Nog niet eens de helft van de thuiswerkers gebruikt professionele antivirussoftware, bijvoorbeeld.

Sinds half maart werken veel mensen vanuit huis. Met de versoepeling van de coronamaatregelen keert een deel weer terug. Maar niet iedereen. Een wereldwijd onderzoek onder thuiswerkers door Capterra, dat software vergelijkt, leverde een opvallende conclusie op: van eenderde deel hoeft het kantoor helemaal niet meer. Onder de 4600 respondenten waren ook Nederlandse werknemers.

Veel nieuwe vragen

Het werken in de eigen omgeving zal zich door de coronacrisis zeker een vaste plaats gaan verwerven. Beeldbellen bleek een prima alternatief voor een lange rit tijdens de filedrukte. Online vergaderen bleek stukken efficiënter te gaan. En via Microsoft 365 was online samenwerken ook geen probleem. Maar door het thuiswerken ontstaan er voor werkgevers ineens veel nieuwe vragen.

Die directeur constateert terecht dat z’n kantoor weleens veel te groot kan zijn, als meer mensen thuis blijven. Misschien niet alle vijf dagen, maar toch zeker een paar. En wat veel bedrijven dachten, dat medewerkers thuis minder productief zouden zijn, blijkt juist het tegenovergestelde: ze doen meer. Komt dit door minder afleiding op kantoor? Of werkt het stimulerend, die huiselijke omgeving en de vrijheid om je eigen tijd in te delen? Ondernemers met MVO-ambities zien ook winst: meer digitaal vergaderen en bespreken vermindert het aantal autokilometers. En is de auto van de zaak dan nog wel nodig?

Internet wordt nóg belangrijker

Als er iets is wat de thuiswerkplek duidelijk heeft gemaakt is het wel het belang van de technologie. Thuiswerken faciliteren is meer dan alleen maar even een laptop van de zaak meegeven, of een tweede scherm.

  1. Schrikbarend cijfer uit het Capterra-onderzoek: maar 43 procent van de thuiswerkers gebruikt goede antivirussoftware. Voor internetcriminelen staan de poorten thuis wagenwijd open.
  2. De telefonische bereikbaarheid ligt ineens onder het vergrootglas bij bedrijven die aan het tobben zijn met doorschakelen naar mobiel.
  3. Werken in de cloud krijgt overal meer prioriteit, om maar minder afhankelijk te zijn van de server – of servers – op kantoor.
  4. Moeten we op het werk geen snellere verbinding om het thuiswerken beter te kunnen faciliteren?
  5. En niet elke medewerker schakelde zomaar eventjes over op Microsoft Teams en andere digitale hulpmiddelen. Dat betekent: bijscholen.

Beoordeel de thuiswerkplek opnieuw

Heel lang was thuiswerken inderdaad: de laptop mee naar huis. Nu ligt het anders. Heb je medewerkers die je thuis laat werken, ook ná de coronacrisis? Bedenk dan dat het essentieel is om de thuiswerkplekken van je medewerkers nog eens goed te beoordelen. Niet alleen uit het oogpunt van veiligheid, maar ook om reden van efficiency en gebruikersgemak. Omdat we bij Inline ICT al veel ondernemers en thuiswerkers op weg hebben geholpen, hebben we ervaring met de uiteenlopende situaties en vragen die zich kunnen voordoen.

Doe de Inline ICT Thuiswerkscan

Zo hebben we een complete Thuiswerkscan ontwikkeld, om je aandacht te vragen voor alle belangrijke punten. Niet alleen over infrastructuur, software en technologie, maar ook over ergonomie, beleid, gedrag en zelfs een cyberverzekering. Kunnen we je verder helpen? Neem vrijblijvend contact op. We werken bij Inline ICT weliswaar niet thuis, maar we zijn wel thuis in slimme oplossingen!

Tags: